You are currently viewing اردو کی  اہم  خواتین خاکہ نگار

اردو کی  اہم  خواتین خاکہ نگار

عارف این

اسسٹنٹ پروفیسر  شعبۂ اردو

یونیورسٹی آف کالیکٹ، کیرلا

اردو کی  اہم  خواتین خاکہ نگار

تعارف

         خاکا  نثری ادب کی ایک دلکش صنف ہے۔ایجاد اختصار  اس کی بنیادی شرط ہے۔خاکے میں کسی شخصیت کے نقوش  اس طرح ابھارے  جاتے ہیں کہ اس کی خوبیاں اور خامیاں  اجا گر ہو جاتی ہیں اور جیتی جاگتی تصویر  قاری کے پیش نظر  ہوجاتی ہے۔اردو میں باقاعدہ  خاکہ نگاری کی ابتدا  مرزا فرحت اللہ بیگ کے    ’نذیر احمد کی کہانی کچھ ان کی کچھ میری زبانی‘ سے ہوتی ہے۔ اس کے علاوہ جن ادیبوں نے بھی خاکے لکھے اُن  میں  آغا  حیدر حسن،مولوی عبد الحق، خواجہ  محمد شفیع،سید عابد حسین،سعادت حسن منٹو، شوکت تھانوی، عبد الرزاق  کانپوری، رشید احمد صدیقی، فکر تونسوی، اشرف  صبوحی ،رئیس  احمد جعفری،شاہد احمد دہلوی، اخلاق احمد دہلوی،یوسف ناظم،مجتبٰی حسین و غیرہ شامل ہیں۔اس کے علاوہ  چند  خواتیں خاکا نگاریں ہیں  اس میں  عصمت چغتائی،صالحہ عابد حسین ، رضیہ سجاد ظہیر اور قرۃ العین  حیدر  وغیرہ  کے نام  ملتے ہیں۔ خاکہ  نگاری کی روایت میں یہ چار خواتیں یعنی عصمت چغتائی،صالحہ عابد حسین،رضیہ سجاد ظہیر،قرۃ العین حیدر  اپنے اپنے فنی کمالات دکھائے ہیں۔وہ لوگ اپنے عہد کے معروف  شخصیات کے خاکے لکھے وہ سب قابلِ ذکر ہیں۔اس  کے علاوہ  چند خواتیں  خاکانگاریں ہیں۔ ان لوگوں کی ادبی خدمات بالخصوصاً خاکا نگاری اس مقالہ میں بحث کیے ہیں۔

اردو کی  اہم  خواتین خاکہ نگار

         غیر افسانوی  نثر کی  ایک اہم اور مستقل صنف خاکا ہے اس میں خاکا نگار کسی بھی شخصیت کی  خوبیوں کو اپنے ذاتی  تجربات کی بنیاد پر  بیان  کرتا ہے۔بیشتر لغات میں  خاکہ کے مغنی   ’ خد وخال  کی نقل  جو   اصل سے  مشابہ یعنی تصویر کا  ڈھانچہ یا چربہ‘ بیان کئے گئے ہیں۔ خاکہ کے لئے  انگریزی میں  sketch کا لفظ استعمال ہوتا ہے۔ادبی اصطلاح میں خاکہ کسی شخصیت کی  قلمی تصویر کو کہتے ہیں۔ اس قلمی  تصویر میں  خاکہ نگار طنز وظرافت  کے پیرائے میں زیرِ قلم  شخصیت کی اچھائیوں اور برائیوں  کا  اظہار  کرتا ہے۔ یہ اظہار  خاکہ نگار اس اندازے سے  کرتا ہے کہ یہ محسوس نہ ہو کہ یہ محض تعریفی تحریر ہے یا تضحیکی۔دراصل  خاکا نگار اسی شخصیت کا خاکا  قلمبند کرتا ہے جسے بہت قریب سے جانتا ہے۔جس کی ہر نقل و حرکت کا اسے علم ہوتا ہے۔کیونکہ کاغذ پر  الفاظ کے ذریعہ  اتاری گئی بولتی تصویر ہی کو خاکہ کہتے ہیں۔ عام طور پر خاکہ نگار  خاکہ نگار ابتدا میں شخصیت کا حلیہ بیان کرتے ہیں۔پھر مختلف  واقعات کو   جوڑ جوڑ کر شخصیت  کے محاسن  و مصائب بیان کرتے ہیں۔اس طرح اس شخص کی چلتی پھرتی تصویر سامنے آجاتی ہے۔ خاکہ میں خاکہ  نگار کا  اسلوب  نگارش یا انداز بیان ہی اہم ہوتا ہے۔کسی شخص کی صورت و سیرت کو الفاظ کا ایسا پیکر عطا کرنا کہ  آنکھوں کے سامنے ہو بہو  اس کی تصویر ابھر آئے خاکہ نگار کی کامیابی ہے۔

         اردو میں باقاعدہ  خاکہ نگاری کی ابتدا  مرزا فرحت اللہ بیگ کے    ’نذیر احمد کی کہانی کچھ ان کی کچھ میری زبانی‘ سے ہوتی ہے۔ اس کے علاوہ جن ادیبوں نے بھی خاکے لکھے اُن  میں  آغا  حیدر حسن،مولوی عبد الحق، خواجہ  محمد شفیع،سید عابد حسین،سعادت حسن منٹو، شوکت تھانوی، عبد الرزاق  کانپوری، رشید احمد صدیقی، فکر تونسوی، اشرف  صبوحی ،رئیس  احمد جعفری،شاہد احمد دہلوی، اخلاق احمد دہلوی،یوسف ناظم،مجتبٰی حسین و غیرہ شامل ہیں۔اس کے علاوہ  چند  خواتیں خاکا نگاریں ہیں  اس میں  عصمت چغتائی،صالحہ عابد حسین ، رضیہ سجاد ظہیر اور قرۃ العین  حیدر  وغیرہ  کے نام  ملتے ہیں۔

         عصمت چغتائی اردو کی  صف اوّل کی افسانہ نگار اور خاکہ نگار ہیں۔وہ برایوں میں ۱۹۱۵؁ء  میں پیدا ہوئیں۔عصمت کی انتقال کا انتقال بمبئی میں ۲۴  اکتوبر ۱۹۹۱؁ء  کو ہوا۔عصمت کی عرف چنّی بیگم تھی۔ان کا والد کا نام  مرزا اقسیم بیگ تھا اور والدہ کا نام نصرت خانم تھی۔عصمت کے والدیں کی بارہ اولاد ہوئی تھیں جن میں  دوکا انتقال  بچپن ہی میں ہوگیاتھا عصمت دسویں اولاد تھیں۔عصمت کے نانا مرزا امراؤ علی مشہور ناول نگار تھے۔عصمت کے بڑے بھائی عظیم بیگ  چغتائی مشہور طنز م مزاح  نگار تھے۔ شریر بیوی،کولتار،خانم  اور  قرآن  اور پردہ  ان کی مشہور کتابیں ہیں۔عصمت نے  دوزخی کے عنوان سے  جو خاکہ لکھا ہے وہ اسی بھائی یعنی عظیم بیگ چغتائی کا خاکہ ہے۔عصمت نے  ابتدائی تعلیم  آگرہ میں حاصل کی تھیں اور بچپن  جودھ پور میں گزرا تھا۔ عصمت نے ہائی اسکول  اور ایف اے علی گڑھ  مسلم یونورسٹی کے عبداللہ گرلز کالج سے پاس کیا تھا۔بی اے لکھنؤ سے اور بی ٹی علی گڑھ سے پاس کیا تھا۔وہ اسلامیہ گرلس اسکول  بریلی میں ہیڈ مسٹریس  ۱۹۳۷؁ء میں ہوئی تھیں۔انسپکٹر آف  اسکولس کی حیثیت سے بمبئی  ۱۹۴۲؁ء میں گئی تھی۔عصمت کی شادی  ۱۹۴۲؁ء کو شاہد  لطیف سے ہوئی تھی جس سے دو بیٹیاں سیما  اور منی پیدا ہوئی تھیں۔عصمت کو روسی  ناول اور افسانے سے گہری دلچسپی  رہی تھی  ان کا  محبوب افسانہ نگار چیخوف تھا۔ہندو ستانی ادیبوں میں پریم چند ،رشید جہاںاقبال اور  ٹیگور سے بے حد متاثر تھیں۔

         عصمت نے اپنے ادبی  زندگی کی ابتدا ڈراما نگاری سے کی تھی اور  ان کی پہلی  تحریر  ان کا ڈراما  ’فسادی‘ تھا جو ۱۹۳۸؁ء میں ساقی میں شائع ہوا تھا۔ عصمت  جارج  برناڈشاہ کے ڈراموں سے متاثر تھیں۔ عصمت کا پہلا مطبوعہ افسانہ ’کافر ۱۹۳۸؁ء‘اور پہلا  مطبوعہ ناول ضدی  ۱۹۴۱؁ء ہے۔ان کا پہلا افسانوی مجموعہ ’کلیاں ۱۹۴۱؁ء‘ ہے۔ عصمت کی  پہلی فلم ’چھڑ چھاڑ‘ہے ۔وہ فلم ’جنون ‘میں خاص رول ادا کیا تھا جنون کی کہانی ۱۵۸۷؁ء کے عوامی انقلاب سے تعلق رکھتی تھیں۔ ان کو فلم ’گرم ہوا ‘ کی کہانی لکھنے پر  بہتریں کہانی کارکا ایوارڈ ملا تھا۔ عصمت کا پہلا مضمون ’بچپن‘ہے۔عصمت پر افسانہ لحاف کے لیے فحاشی کا الزام  ۱۹۴۲؁ء میں لگایا گیا تھا اور  مقدمہ چلا تھا۔عصمت نے  جنسی موضوعات سے  ہٹ کر واقعات کربلا پر  ایک ناول ’ایک خطرہ خون ‘ لکھا تھا۔عصمت نے وصیت کی تھی کہ انتقال کے بعد  ان کو دفن کرنے کے بجائے نذر آتش کر دیا جائے۔عصمت کے فکشن کا موضوع  متوسط  مسلمان گھرانوں کے لڑکوں اور لڑکیوں کی زندگی ہے۔ ان کو ناول  ’ٹیڑی لیکر‘ پر غالب  ایوارڈ ۱۹۷۴؁ء میں ملا تھا۔اس کے علاوہ  سودیت لینڈ نہرو ایوارڈ،پدمشری، مخدوم لٹریری ایوارڈ،اقبال سمان  وغیرہ ملا تھا۔ ضدی،معصومہ،عجیب آدمی،تین اناڑی،کاغذی ہے پیرہن،سودائی،جنگلی کبوتر،ایک  قطرہ خون ،ٹیڑھی لیکر،دل کی دنیا،باندی،نقلی رجکمار وغیرہ ان کے  اہم  ناولیں ہیں۔کلیاں،چوٹیں،ایک بات،چھوئی موئی،دو ہاتھ،شیطان ،بدن کی خوشبو،دھانی بانکپن،امر بیل ،تھوڑی سی پاکل،آدھی عورت آدھا خواب،دوزخی  وغیرہ ان کے اہم افسانوی مجموعے ہیں۔’بمبئی سے بوپال تک‘ یہ ان کے مشہور  رپوتاژ ہے۔

         عصمت نے  اپنے  بھائی  عظیم بیگ چغتائی کا خاکہ  ’دوزخی‘ کے عنوان سے لکھا ہے۔اس خاکے کا شمار  اردو کے بہتریں خاکوں مییں ہوتا ہے۔اس خاکے کا طرز اسلوب  بہت دلچسپ ہے۔اس میں انھوں نے قول محال کی تکنیک کا استعمال  کیا ہے۔ ایک بچپن سے  بیمار شخص  کیسے نفسیاتی طورپر  اذنت پسندی کا شکار ہو جاتا ہے۔ان کا  طرز اسلوب ایسا ہے کہ اس کے کردار  کی تمام تر خامیوں اور انسانی کمزوریوں  کے باوجود  وہ قاری کے دل میں محبت و ہمدردی کا جزبہ کر لیتاہے۔’نئے  ادب کے معمار‘کے تحت  عصمت نے  مجاز  کا خاکہ لکھا  ہے یہ بھی ان کے یاد  گار خاکہ  ہے۔اس کے علاوہ منٹو،پطرس،خواجہ احمد  عباس اور جانثار اختر پر بھی خاکے لکھے ہیں۔

         خاکہ نگار کی روایت میں خواتین قلم کاروں  میں  عصمت چغتائی کے بعد  اہم نام صالحہ عابدحسین کی ہے۔وہ ناول اور افسانہ نگاری کے علاوہ  خاکہ نگاری میں بھی اپنے  فنی کمالات دکھائے ہیں۔مولانا الطاف حسین حالی کی ایک نواسی مشتاق فاطمہ جن کی شادی خواجہ  غلام الثقلین  سے ہوئی تھی۔ان دونوں ایک بیٹی تھیں جن کا نام تھا  مصداق فاطمہ تھا۔ یہ مصداق  فاطمہ صالحہ عابد حسین نام سے مشہور ہے۔وہ ۱۹۱۳؁ء کو پانیپت،پنجاب میں پیدا ہوئیں۔ا ن کے بھائیوں بھی بہت مشیور ہیں ایک ماہر ِ تعلیم خواجہ غلام السیدین اور دوسرا بھائی  مشہور ادیب ،افسانہ نگار،اور فلم  پروڈیوسر اور ڈائریکٹر  خواجہ  احمد عباس ہے۔صالحہ عابدہ حسین  نے ادب فاضل اور میڑک  کا  امتحان  پنجاب یونورسٹی سے  کیا۔۱۹۳۳؁ء  کو بیس برس کی عمر میں ان کی شادی ڈاکٹر سید عابد حسین  سے ہوئی۔شادی کے بعد  انہوں نے  اپنے بھائی  غلام السیدین  اور اپنے شوہر  عابد حسین کے ساتھ ملکر  اردو ادب کا  مطالعہ کیا  اپنی محنت اور ذاتی دلچسپی سے اپنے مطالعہ کو بامِ ِ عروج تک پہنچایا۔

         قومی کونسل برائے فروغِ اردو زبان ،نئی دہلی کے مرتب کردہ جامعہ انسائیکلوپیڑیا میں میں تحریر ہے کہ ’صالحہ  عابد حسین ‘نے آٹھ  ناول لکھے ہیں جن میں عذرا،آتشِ خاموش،راہ عمل،قطرہ سے گُہر ہونے تک،یادوں کی چراغ،اپنی اپنی صلیب،الجھی ڈور،گوری سوئے سیج پر اور ساتواں آنگن شامل ہیں۔صالحہ عابد حسین نے دو جلدوں میں ’انیس کے مرثیے‘ مرتب کیے ہیں۔نراس میں آس، دردودرماں،تین چہرے تین آوازیں،سازِ ہستی اور ٹونگے ان کے مجموعوں کے نام ہیں۔اس کے علاوہ  ’نقشِ اوّل‘ کے نام سے  ان کی کہانیوں  اور دراموں کا  مجموعہ بھی شائع ہوا۔انہوں نے اپنے سفر نامہ  ’سفر زندگی کے لئے سوز وساز‘ بھی لکھاہے۔بچوں کے لئے بھی چند تحریر کیے ہیں ان میں حالیؔ،بڑا مزہ اس ملاپ میں ہے،امتحان  اور  بنیادی حق وغیرہ شامل ہیں۔ اس کے علاوہ کئی ترجمہ بھی کئے میں ان میں کثرت میں وحدت،باپو،بڑا پاپی:مجمودار وغیرہ شامل ہیں۔انہوں نے پچاس زیادہ کتابیں لکھیں۔صالحہ  عابد حسین بیک وقت مصنفہ ،مترجمہ ،سوشل ورکر اور تعلیم ِنسوان  کی علمبردار بھی تھیں۔ان کی مختلف کتابوں کو ہندوستان کی مختلف اردو اکادمیوں نے انعامات سے نوازا۔ہندوستانی حکومت  کا  پدم شری ایوارڈ تفویض کیا گیا ۔وہ۱۹۸۸؁ء کو دہلی میں  انتقال ہوا۔

         صالحہ عابد حسین نے ناول اور افسانہ نگاری کے علاوہ  خاکہ نگاری میں بھی اپنے  فنی کمالات دکھائے ہیں۔ـ’جانے والوں کی یاد آتی ہے‘اور ’بزم دانشوراں‘ ان کے  خاکوں کے مجموعہ ہیں۔وہ  اپنے  عہد کی  معروف  شخصیات کے خاکے لکھے،جن میں خواتیں  بھی شامل ہیں۔ ان کی زبان  سادہ و سلیس اور انداز مخلصانہ ہوتا ہے۔ خواتین سے  متعلق  خاکوں میں  ان کی  نسائی  حسیت کی جھلک دکھائی دیتی ہے۔وہ ان  خاکوں میں مختلف  حوالوں سے عورت کی عظمت کو پیش کرتی ہیں۔وہ  اندرا گاندھی کے بارے میں بھی خاکہ لکھا۔

         رضیہ سجاد ظہیر بھی  خواتیں خاکا نگاروں میں مشہور ہے۔وہ ۱۹۱۷؁ء کو اجمیر ،راجستھان میں خان بہادر سید رضا  حسین کے گھرانے میں پیدا ہوئیں،جو اجمیر  اسلامیہ ہائی اسکول کے  ہیڈ ماسٹر تھے ۔ان کے دادا سید امام  حسین آثم  صاحبِ دیوان  شاعر تھے۔ وہ لوگ تعلیم و تعلم  اور درس و تدریس  سے منسلک  ایک روشن خیال ماحول کے پروردہ تھے،لہذا  رضیہ سجاد ظہیر کو  بھی تعلیم کیے لیے کسی  جدو جہد  کا سامنا نہیں کرنا پڑا۔انہوں نے میٹرک۔ایف اے اور بی اے تک  کی تعلیم  گھر سے ہی حاصل کی۔ پھر شادی کے بعد  الہ آباد  یونورسٹی سے ایموا۔اے کی ڈگری  فرسٹ ڈویژن سے حاصل کی۔ ان  کو تین بھائیوں اور دو بہنیں تھیں۔  ان کا نام شادی سے قبل  رضیہ  دلشاد تھا۔۱۹۳۸؁ء  میں ۲۱ برس عمر میں  سجاد ظہیر  سے شادی کے بعد  رضیہ سجاد ظہیر بن گئیں۔

         رضیہ سجاد  ظہیر ترقی پسند تحریک کے  بانی سجاد ظہیر  کی شریک حیات تھیں۔ان دونوں کے مزاج اور  دہنیت یکسان  تھے۔رضیہ سجاد ظہیر بھی ترقی پسند ادیبوں کے صفِ اوّل  میں شمار کی جاتی تھیں وہ اشتراکی خیالات کی  ہمنوا تھیں اور ان کے افسانوں کی کردار  بھی اسی ہمنوائی کے مرہوںن منت تھے۔رضیہ سجاد ظہیر نے شادی کے قبل  بھی چھوٹی  موٹی تحریریں  رقم کیا کرتی تھیں  شادی کی بعد   ان کے قلم کو مزید تقویت حاصل ہوئی۔پھول،تہذیب نسوان، اور عصمت  و غیرہ  رسالوں میں  ان کے افسانہ شائع ہوتے رہے۔ انہوں نے افسانے،ناول،ناولٹ  تحریر کرنے کے علاوہ بے شمار کتابوں کے ترجمے کیے ہیں۔ انکی مشہور ناولٹ’سرشام‘ ۱۹۵۳؁ء میں شائع ہوا۔ناول ’کانٹے‘اور ’سمن اور ’اللہ میگھ دے‘ اور ان کے خطوط مجموعہ  نقوش زندان میں شائع ہوا۔ ۱۹۸۹؁ء  کو دہلی میں وفات ہوئی۔ان کی وفات کے بعد  ان کی صاحب زادی  نور ظہیر  نے ان کے افسانوں  کے دو   مجموعوں  کی صورت میں شائع کیا گیا۔پہلا مجموعہ ’زرد گلاب‘ دوسرا ’اللہ دے اور بندہ  لے‘کے عنوان سے شائع ہوا۔رضیہ سجاد ظہیر کو  ہندوستان کی مختلف اردو اکادمیوں نے انعامات سے نوازا۔

         رضیہ سجاد ظہیر  کے خاکوں  میں سے اکثر کردار ایسے ہیں جنھیں ہم زبان ِ عام میں عام  آدمی کہتے ہیں۔ان خاکوں کے مطالعے سے اندازہ ہوتا ہے کہ ہر  عام انسان میں کوئی نہ کوئی  خاص بات ضرور ہوتی ہے،لیکن اسے دیکھنے اور سمجھنے کے لیے بصارت کے ساتھ ساتھ بصیرت  درکار ہے جو  رضیہ سجاد ظہیر  میں بدرجئہ اتم موجود ہے۔ان کی انسان دوستی،روشن خیالی،وسیع النظری،انسان کو دولت،شہرت،طبقے ،مذہب اور سماجی رتبے سے پرے دیکھتی ہے۔وہ انسانیت  اور اعلٰی اقدار کو افضل تصور کرتی ہیں۔ ان کے خاکے نہایت سادہ  اور دلکش ہوتے  ہیں۔تکلف اور تصنع سے پرے یہ خاکے انسان کی ان بنیادی خصوصیات اور صاف پیش کرتے ہیں جو ایک انسان کو صحیح معنوں میں انسان بناتے ہیں۔خاکوں میں اصحابِ خاکے سے ان کا خلوص اور وابستگی ان خاکوں میں موثر بناتی ہے۔ شرافت ،نیل نفسی،قلندرانہ صفت،بے نیازی،وفاداری،جزبئہ ایثار،اپنے کام سے بے انتہا شغف،قناعت،بے لوث محبت،احساسِ ذمہ داری،وسیع النظری،فراخ دلی،دوسروں کے دکھ درد کا احساس،دردِ دل ،احترامِ انسانیت جیسے اوصاف کے حامل  ان کے خاکے انسان دوستی کے آفاقی تصور کو پیش کرتے ہیں۔ رضیہ سجاد ظہیر کی دو تصانیف  ’’اللہ دے بندہ لے‘‘ اور  ’’زرد گلاب‘‘ ایسی ہیں جن میں افسانے اور خاکے  دونوں شامل ہیں۔رضیہ سجاد ظہیر کے خاکے مختصر مگر جامع ہوتے ہیں۔تاثراتی نوعیت ان خاکوں میں وہ شخصیت کی پہچان بن جاتے ہیں۔

         مشہور اور معروف خاتوں فکشن نگار قرۃ العین  حیدر بھی خاکہ نگاری کے میدان میں طبع آزمائی کی۔قرۃ العین حیدر کی ابتدائی نام نیلوفر تھا لیکن ماموں افضل علی نے نام بدل کر قرۃ العین حیدر کر دیا۔عرف عام میں عینی کہلائی اور فرضی نام ’لال رخ‘تھا۔وہ ۱۹۲۷؁ء کو  علی گڑھ میں پیدا ہوئیں،انتقال  ۲۰۰۷؁ء میں ہوا۔ان کی والد سجاد حیدر یلدرام  تھا وہ علی گڑھ مسلم یونورسٹی کے رجسٹرار تھے۔وہ  ایک کامیابافسانہ نگار تھا  اسے اردو ادب میں  رومانیت رجحان کا بانی قرار دیا گیا ہے۔ قرۃ العین  حیدر  کی والدہ  نذر حیدر بھی ایک  ناول نگار تھیں۔ قرۃ العین حیدر نے  میٹرک کی تعلیم  دہرادوں کے ایک پرائیوٹ  اسکول سے حاصل کیا تھی۔ایم اے انگریزی  لکھنؤ یونورسٹی سے کیا تھا۔ ان کا خاندان  تقسیم ہند کے بعد پاکستان ہجرت کر گیا تھا۔پاکستان کی  وزارت ِ اطلاعات و نشریات میں انفارمیشن آفیسر ۱۹۵۰؁ء میں مقرر ہوئی تھیں۔وہ ٹیلی گراف اخبار لندن اور بی بی سی لندن میں بھی ملازمت کی تھی۔وہ ۱۹۶۴ ؁ء سے ۱۹۶۸ ؁ء کے دوران امپرنٹ بمبئی  کی کریئر ایڈیٹر  رہی تھیں۔انگریزی ہفتہ وار   السٹریڈیڈ ویکلی  آف انڈیا کی معاون مدیر ۱۹۴۸؁ء سے۱۹۷۵؁ء کے دوران رہی تھیں۔انٹر نیشنل رائٹنگ پروگرام یونورسٹی آف آیودا ،امریکہ کی ممبر ۱۹۷۹؁ء میں رہی تھیں ۔علی گڑھ مسلم یونورسٹی  اور جامعہ ملیہ یونورسٹی میں اردو کی وزیٹنگ پروفیسر رہی تھیں۔

          قرۃ العین  حیدر  اردو کی پہلی افسانہ اور ناول نگار ہیں جنھوں نے انگریزی فکشن کے جدید تریں ہیئتی تجربوں سے استفادہ کیا ۔ ان کہانیوں میں جیمس جوائس اور  ورجینا دولف کا اثر واضح  طور پر نظر آتا ہے۔اپنی تخلیق میں وہ  اعلٰی طبقے کی زندگی کو پیش کیا ہے۔اس لیے ترقی پسند ادیبوں کا طبقے  قرۃ العین  حیدر  کو جاگیر داری معاشرے کا  نمائندہ قرار دیتا تھا۔وہ رومانی نقطئہ نظر  کی حامل تھیں۔اپنے ادبی سفر کی اغاز  سات سال عمر میں ’کارٹون‘نامی کہانی لکھ کر کیا تھا جو رسالہ پھول  کے سالنامے میں شائع ہوا تھا۔ قرۃ العین  حیدر  کا پہلا افسانہ ’ایک شام ہے‘جسے وہ طنزیہ اسکرپٹ کہتی ہیں۔فرضی نام لال رخ سے  ’ادیب ‘ ۱۹۴۳؁ء میں شائع ہوا تھا۔دوسرا افسانہ ’یہ باتیں ‘بنت سجاد  حیدر  یلدرم کے نام سے  ’ہمایوں‘ میں شائع ہوا تھا۔تیسرا افسانہ ’ادارے‘  قرۃ العین  حیدر  کے نام سے ۱۹۴۴؁ء کے ’ادیب‘ میں شائع  ہوا تھا۔میرے بھی صنم خانے،آگ کا دریا،آخری شب کے ہم سفر،کار جہاں درازے،گردش رنگ چمن،چاندنی بیگم یہ سب ان کے مشہور ناولیں ہیں۔ان کے سبھی  ناولوں کے عنوانات  بجز چاندی بیگم  کسی نہ کسی شعر کے ٹکرے پر ہیں۔ناول کے علاوہ چند ناولٹ بھی  ملتے ہیں ان  میں سے سیتا ہرن،چائے  کے باغ ،ہاؤسنگ سوسائٹی،اگلے جنم  مو ہے بیٹا نہ کیجو،دلربا،فصل گل آئی یا جل آئی وغیرہ قابلِ ذکر ہیں۔قرۃ العین  حیدر  نے کل گیارہ رپوتاژ  لکھے ہیں وہ دو رپوتاژ مجموعے میں شامل ہیں جو مجموعے ’کوہِ دماوند‘او’ ر’ ستمبر کا چاند‘ ہیں۔ستاروں سے آگے،شیشے کے گھر،پت جھڑ کی آواز،روشنی کی رفتار،جگنوؤں کی دنیا وغیرہ ان کے اہم افسانوی مجموعہ ہیں۔کلیات  قرۃ العین  حیدر  کو تین جلدوں میں آئینہ جہاں کے نام سے جمیل اختر نے مرتب کیا ہے۔حکومتِ ہند   ۱۹۹۰؁ء  میں گیان ایورڈ سے  نوازا گیا تھا۔اس کے علاوہ ہندوستان کی مختلف اردو اکادمیوں نے انعامات اور پدم شری اور پدم شری وغیرہ  سے نوازا۔

         قرۃ العین  حیدر  نے   کچھ خاکے لکھے ۔’پکچر گیلیری‘ کے عنوان سے شائع ہوئے ہیں۔پکچر گیلری میں چھہ خاکے ہیں۔جن میں سے  سجاد حیدر یلدرم،داستان طراز( رودلوہ محمد علی)،مولانا مہر محمد خان،شہاب مالیر کوٹلوی،پکچر گیلری کی ایک تصویر(شاہد احمد دہلوی)،کچھ عزیز کے بارے میں چاند نگر کا جوگی(ابن انشاء)خاکے شامل ہیں۔

         خاکہ  نگاری کی روایت میں یہ چار خواتیں یعنی عصمت چغتائی،صالحہ عابد حسین،رضیہ سجاد ظہیر،قرۃ العین حیدر  اپنے اپنے فنی کمالات دکھائے ہیں۔وہ لوگ اپنے عہد کے معروف  شخصیات کے خاکے لکھے وہ سب قابلِ ذکر ہیں۔اس  کے علاوہ  چند خواتیں  خاکانگاریں ہیں۔

حوالہ جات

٭      اردو ادب میں خاکہ نگاری    ۔        ڈاکٹر صابرہ سعید   مکتبہ شعر و حکمت ،حیدر آباد            ۱۹۷۸

٭      خاکہ نگاری(فن و تنقید)     ۔        ڈاکٹر بشیر سیفی              نزیر سنز پبلشرز             ۲۰۱۳

٭        بیسویں صدی میں  خواتین کا اردو ادب۔ ترنم ریاض                 ساہتیہ اکادمی                ۲۰۰۴

***

Leave a Reply